ספרד לפני הרומאים

ספרד הפרה-הסטורית

כמו ארצנו הקטנטונת עייוות ספרד גשר בין יבשתי מה שהוביל להתנגשות בין תרבויות ואנשים כבר בימי האדם הקדמון. בתור היותה גשר יבשתי (שפעם גם היה מחובר) בין אפריקה לבין אירופה אפשר חצי האי האיברי מפגש בין הניאנדרטליים לבין ההומו ספנייס שייצר כמה מערות מרשימות מהם ניתן לראות את צייריהם של אותם אבות קדומים שלנו (אולי המייצג המפורסם ביותר של תקופה זו הוא מערת אלטמרייה שבצפון ספרד – ליד העיר סטנטדר שבחבל הבאסקים).

 




ספרד האיברים והפינקים

אם נדלג הרבה (מאוד) שנים קדימה נגיע לאיברים – עם קדום שחי בחצי האי האיברי (לא ידעו אז להבדיל בין ספרד לפורטוגל). איננו יודעים עליהם הרבה (יש סברות שמקשרות את השם איברים עם העיבריים) וכנראה ששם זה הוא שם קיבוצי למספר שבטים שונים שהתגוררו במקום. ישנם סברות רבות שמקשרות את ספרד עם תרשיש המקראית ויש שמקשרים את הבאסקים כצאצאים של אותם איברים.

באותם שנים הוקמו לא מעט עיירות וערים אותם אנו רואים היום – חירונהטוסה דל מאר הם דוגמאות מצויינות ליישובים ועיירות שהיו קיימות כבר בימים קדומים אילו.

בערך במהלך האלף הראשון לספירה – ספגה ספרד פליות של קלטים ויוונים והאיברים ששלטו במערב הים התיכון לא מעט שנים והגיעו בספינותיהם כנראה גם ישראל (מכרו בדיל ונחושת ועשו על כך לא מעט כסף) עבדו את שליטתם המוחלטת בספרד בעיקר לטובת הפינקים שהיו ספנים טובים מהם.

הפינקים שמוצאם מלבנון פלשו לספרד מחופי הים התיכון – הקימו בשטח של דרום ספרד היום מקדשים לקדושים הכנענים (בעל ועשרתות – חלק משרידהם ניתן לראות עד היום). הם נדדו דרומה חצו את מיצר גיברלטר והקימו את קרתגו (בתוניס של היום) שהיוותה במשך שנים ארוכות את המתחרה העיקרית לאימפריה המתאווה ברומא ושלטו במרבית חצי האי האיברי במיוחד בדרומו.

אך האימפריה של הפינקית שהייתה אמפריה ימית אדירה אך לא מאוחדת לא הצליחה מעולם להתשטלת על כל האי הספרדי. חניבל לקטר המצביא האגדי חצה את ספרד – (לא פשוט לחצות את מחסום הפירנאים עם צבא של פילים – אך חניבל עשה זאת ואחר כך עוד המשיך להצעיד את פיליו באלפים) והתנגש ישירות ברומים (הוא תכנן לכבוש את רומא ובהתחלה הצליח לו לא רע) אך לבסוף גם הנצחנות הטאקטים ואפילו האסטרטגים של קרתגו לא יכלו לעצמה של האמפרייה הרומית. סקפיו אפריקאנוס הרומאי ניתק את קווי ההספקה של צבאו של חניבל וקרתגו הפסידה לרומא וכך עברה ספרד, לאט, לאט, יחד עם מרבית אירופה עברה ליידים רומאיות למשך של 600 שנה.

הפינקים שהפכו להיות קרתגו – השפיעו רבות על ספרד של היום. ניתן לראות זאת במאכלים שהביאו איתם (למשל דג הבאקלו – או הבאקלה) וערים כמו קרטחנה (Cartagena) שהוקמו על ידייהם וקיימות עד היום. ויש שמציינים שהשם אספנייה – הוא שם פינקי ומשמעותו כמו בעברית “אי השפנים”.