ספרד תחת שלטון הרומאים

מידע כללי

השליטה של קתרגו מדרום בספרד נעלמה כמעט לחלוטין והשליטה עברה מהמלחמה הפונית השנייה לשליטה רומאית יותר ויותר – עד שלקראת סופה של המאה השנייה לספירה הרומאים השתלטו על ספרד לחלוטין.

שרידים מהתקופה הרומית בטוסה דל מאר – צילום מקורי




השליטה הרומאית עצבה את ספרד עד ימינו, בבנייה, בדרכים, בשמות הערים והמקומות הפזורות בספרד. למעשה עיירות וערים רבים שקיימים כיום מקורם בערים שהוקמו או פותחו בצורה ניכרת בתקופת ספרד הרומית. בארסינו שהיוותה את הבסיס לברצלונה היא דוגמא מצויינת לכך, אך גם פמפלונה שקבלה את שמה מהמצביא פומפיוס). טאטראות אמות מיים ודרכים שניתן לראות עד ימינו (חלקם על הדרכים למשל בדרך מפמפלונה לסרגוסה).

הפרובנציה הספרדית גידלה לא מעט שמות גדולים לאמפריה הרומית (ולא אין הכוונה לסרט גלדיאטור) למשל הקיסר אדריאנוס (ההוא מקשת אדריאנוס ודיכוי מרד בר כוכבה – אנו יהודים רואים אותו כצורר הרומים ראו אותו כאחד הקייסרים היותר מוצלחים ובאופן כללי ניתן לומר שהוא היה אחד המשכילים שבהם – ראו למשל ספריית אדריאנוס באתונה). בחירונה ניתן לראות את נגיעות מהתקופה הרומית שנמצאים ביסודות העיר וכך גם בעיירות קטנות כמו למשל הוילה שבטוסה דל מר.

תבליט הוצעתה להורג של אוליה / יוליה הקדושה בידי החיילים הרומאים.
נוצר בדמיון מה לתבליטי הצליבה של ישו שנעשו בכנסיות גותיות אחרות.
דוגמא לתפיסת הרומאים בנרטיב של הספרדים נמצאת בקתדרלת אוליה הקדושה בברצלונה.
(צילום: Pere López)

חלקים שלמים של התקופה הרומאית נכנסו לנרטיבים ולמיתוסים של הלאומים השונים בספרד – חלקם גם התחברו עם סמלים דתיים והתחברו להם לכי גיבורים לאומיים דתיים שייצגו את המאבק לחירות דתית ולאומית תחת השלטון הרומאי. כמו למשל אוליה הקדושה לה מוקדשת הכנסיה של המרכזית של ברצלונה – (ראו קתדרלת אוליה הקדושה). אוליה הוצעה הורג וכבודה חולל על ידי החיילים הרומים ששלטו במקום וההמשלה לכובשים הבאים בתור מהמוסלמים ועד לקסטליאנים ברורה.

ספרד החלה להתנצר באזור סופה של המאה הרביעית לספירה, למעשה ניתן לראות כנסיות גדולות המוקמות בתוקפה מוקדמת יחסית כבר באזור תחילת המאה הרביעית לספירה. לאחר התנצורות האמפרייה הרומית והשליטים בספרד – החלה האחיזה הרומית בספרד בפרט ואירופה בכלל להיחלש.

בתקופת ההתפוררות של ה”פאקס רומנה” במאה החמישית לספירה (בספרד זה קרה יחסית מוקדם לאור היותה פרוביקה מרוחקת) פלשו לתחומי ספרד עמים רבים מדרום ומצפון ואנדליים,ויזוגותיים סוואבים עד למאה השמינית התרחשו מלחמות פנימיות בין העמים והשבטים השונים ואף מלחמות פנים שבטיות. כפי שקורה לא פעם פנו במאה השמינית חלק מהצדדים לעזרה חיצונית – אך הפעם הזמינו את המוסלמים מצפון אפריקה ועידן חדש החל בהסטוריה של ספרד – ראו המשך בספרד המוסלמית.