אחד הדברים המעניינים הוא לגלות פרטים חדשים על יהדותך ולאומיותך, דווקא בזמן טיול בחו”ל. דבר זה קורה בצורה מאוד בולטת ברומא.
יהדות רומא היא אחת הקהילות היהודיות הותיקות בעולם. היא קיימת כמעט אלפיים ומאתיים שנה! המקורות ההיסטוריים מספרים על הגעה של יהודים לרומא כאשר הגיעו לעיר נציגי ממלכת החשמונאים. ישנם מקורות היסטוריים שמראים על כך שיהודים התגוררו ברובע הטרסטוורה כבר בתקופת הקיסר קליגולה, לאחר שהגיעו לעיר כעבדים בעקבות כשלון המרד הגדול.
ההפסד היהודי במרד הגדול, שהשפיע רבות על העם שלנו, מונצח בצורה מצמררת בשער טיטוס, בו מפורטת הגעת היהודים כעבדים מושפלים לאימפריה הרומית. כשרומא הפכה נוצרית והעבדות של היהודים התבטלה מצבם הפך טוב יותר. הם היו סוחרים, בנקאים ורופאים (אפילו של האפיפיור), אך במהלך תקופת ימי הביניים והתחזקות הנצרות התחיל מצב היהודים להתערער. ב-1555 הוקם הגטו היהודי בהוראת האפיפיור ומאז ועד למאה העשרים קשה היה להיות יהודי ברומא (קרא דוגמאות לחקיקה האנטישמית ולהגבלת חיי היהודים בתקופה זו בדף רובע סנט אנג’לו).
בית הכנסת ברובע היהודי ברומא, ותחריט שוד המנורה בשער טיטוס – רומא היא מקום מיוחד להתחבר בו לעבר יהודי מרתק!
תקופת הרנסנס הייתה תקופה של חזרה למקורות בקרב אמני ענק כמו מיכאלאנג’לו, ויחד עם אתרים כמו שער טיטוס, או דמויות שנויות במחלוקת במקורות היהודיים כמו אדריאנוס, רומא הופכת להיות עיר מיוחדת למתעניינים במקורות היהודים. בקפלה הסיסטינית תוכלו לראות פרשנויות מדהימות לסיפורי התנ”ך, תוכלו לראות לא מעט ציורים המאזכרים סיפורים תנ”כיים ומהספרים החיצוניים, כמו יהודית והקיסר הרומאי, או אדם וחווה. ואי אפשר בלי להזכיר את פסליהם המדהימים של גיבורים תנ”כיים אדירים כמו משה ודוד.
אביב העמים ועליית הרעיונות הלאומיים באיטליה, לצד שקיעת הרעיונות הדתיים עלה גם רעיון האמנסיפציה ליהודים וחל שיפור ניכר במצב יהודי ברומא. הם השתלבו בחברה והגדירו עצמם כאיטלקים “בני דת משה”. אך מיד לאחר מכן, עם עליית רעיון הלאומנות והפאשיזם חלה הידרדרות דרסטית במצב היהודים. שיא חדש בקושי של היהודים בעיר הגיע דווקא בתקופה החילונית ביותר של העיר, עם הכיבוש הנאצי של היטלר וחקיקת חוקי הגזע ב-1938. בשנת 1943 נשלחו יהודי העיר למחנות ההשמדה ו-2000 מיהודי רומא נרצחו בהם.
כיום, הקהילה היהודית ברומא היא קהילה גדולה יחסית המונה כ-15,000 יהודים ומחזיקה עשרה בתי כנסת, שהגדול והחשוב שבהם הוא בית הכנסת הגדול ברומא.
לדעתנו, ליהודי המשכיל שרוצה להבין על מה דיברו חז”ל כשאמרו “עשרה קבין עשירות ירדו לעולם – תשעה מהם נטלו הרומאים ואחד העולם כולו…” (קידושין מט, ב.), חייב לבקר בעיר הזאת ולסייר בין רחובותיה העתיקים.