טולדו, ספרד Toledo

מידע כללי על טולדו

טולדו (Toledo) היא בירת פרובינציית טולדו והמחוז האוטונומי של קסטיליה-לה מנצ’ה והיא ממוקמת במרכז ספרד, על שפת נהר הטאחו (Tajo), כ-70 ק”מ בלבד דרומית למדריד. היום מדובר באחד מהיעדים הפופולאריים ביותר לטיול יומי ממדריד. זו היא אחת מהערים המרכזיות של קסטיליה ובעלת היסטוריה עשירה. בעיר מתגוררים כ83 אלף תושבים (נכון ל-2014). למתעניינים בלינה בטולדו מומלצץ לקרוא על כך בעמוד שלנו על מלונות ודירות בטולדו

טולדו עשירה בהיסטוריה מרתקת, שגם קשורה אל הקהילה היהודית ששגשגה במקום עד לגירוש ספרד, והיא ניכרת בכל פינה. בימי הביניים הייתה טולדו מרכז לאומנות, ספרות וארכיטקטורה ובחלקים רבים של טולדו העתיקה שמרה על העיר צורתה מימי הביניים (תחת השלטון המוסלמי ותחת השלטון הנוצרי): העיר העתיקה מוקפת חומה ובנויה מסמטאות צרות. העיר החדשה בנויה מצפון לעיר העתיקה, ומופרדת ממנה על ידי חומה מן המאה ה-16, שבה כמה שערים המצטיינים בקישוטיהם היפים.

סרטון מידע על טולדו מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

סקירה היסטורית על טולדו

טולדו היא עיר עם היסטוריה עשירה ומפותלת, שהייתה בית לעמים ותרבויות רבות לאורך השנים. העיר טולדו נראית לעיתים כמו קפסולה של זמן (כך גם ממתגים אותה בימינו בפרסומים השונים שמנסים לעודד אליה תיירות). כמו ישובים רבים באזור קסטיליה – הוקמה העיר בתקופה הרומאית (ראה גם ספרד בתקופה הרומאית) והתפתחה סביב המבצר (היכן שהיום ממוקם האלקזאר של העיר) שהיה בנוי על צוק ששלט על הנהר ועל צומת הדרכים החשובה שעוברת ליד העיירה.

עם נסיגת הרומאים מקסטיליה ומכל ספרד השתלטו על טולדו ועל חצי האי האיברי הויזגותים והפכו אותה לבירתם במאה השישית לספירה והביאו את העיר לפריחה. שרידים מתקופה זו ניתן לראות עד היום בקתדרלה המאוד ייחודית של העיר. אחרי הויזגותים הגיעו לעיר המוסלמים ששלטו בה זמן לא מבוטל (ראה גם ספרד בתקופה המוסלמית) – הם הקימו בה את המסגד המרכזי של האזור והביאו לעיר את אומנות המודאחר שניתן לראות חלקים ממנה בקתדרלה של העיר, בבתים שבעיר העתיקה ואפילו בתחנת הרכבת של העיר. טולדו בתקופה המוסלמית של קסטיליה היא מרכז חשוב – למעשה מחמד הראשון שהקים את הטירה מרג’ריט (שתתפתח להיות מדריד בהמשך) – עשה זאת על מנת להגן על טולדו.

חלק מחומת העיר העתיקה של טולדו שריד מהמאה 16 (צילום מקורי)

טולדו בהיותה עיר מרכזית, היא דוגמא לקונפליקט שהתרחש בין הכובשים הנוצריים החדשים למיעוטים שגרו בערים שנכבשו. בטולדו לאחר הכיבוש הנוצרי חיו ופעלו מוסלמים ויהודים רבים – שרבים מהנוצרים התייחסו אליהם בחשדנות (כמשתפי פעולה עם המורים שעדין נמצאו עם הנוצרים במלחמה) ובחוסר סובלנות דתית שרק הלכה והתעצמה.

עד לגירוש יהודי ספרד הייתה העיר מרכז יהודי מפואר ופעלו בה אחדים מחכמי ישראל המפורסמים. היהודים בעיר חיו חיי יצירה ופריחה, ועבדו בחצרות השליטים, בעיקר המוסלמים, אך גם בחצרות הנסיכים הנוצרים. השוק היהודי (על חורבתיו נבנתה החצר של הקתדרלה של העיר) במאה ה12 והאומנים היהודים שפעלו בו היו שם דבר בספרד, אירופה וארצות ערב. בימיו של המלך אלפונסו העשירי, שהוכתר ב-1252, פעלו יחדיו אנשי רוח נוצרים, מוסלמים ויהודים שהוא היה פטרונם. ולכן תוכלו למצוא בעיר מבנים רבים של הקהילה הנוצרית, המוסלמית והיהודית. את השגשוג היהודי, ניתן לראות היום בביקור ברובע היהודי העתיק של העיר ובמוזיאון היהודייקה שלה.

סימן המלמד על הרובע היהודי של טולדו ואומנות יהודית הנמכרת בעיר – צילומים מקוריים

כאמור היחס אל היהודים התדרדר מאוד עם השנים והגיע לנקודת מפנה חשובה בפרעות טולדו במהלך המאה הארבע העשרה. פרעות אילו מונצחות עד היום בבית הכנסת העתיק של טולדו נהרגו מעל לאלף יהודים ובתי כנסת נהרסו או הפכו לכנסיות והתקיימו (לראשונה) בחסות שלטונית והן נתפסות היום על ידי רבים כנקודת ציון חשובה בתהליך שינוי היחס ליהודים שהגיעה עד לגירוש ספרד.

הכניסה להרובע היהודי של טולדו כיום לאחר עבודות השחזור (כך זה שמשתמשים בגוגל טרנסלייט…) (צילום מקורי)

ב-1986 זכתה טולדו למעמד של אתר מורשת עולמי מטעם ארגון אונסק”ו, וזאת בזכות העובדה כי היא מאגדת בתוכה מבנים רבים המעידים על עברה ההיסטורי המפואר. מעבר למבנים החשובים, יש בה אינספור סמטאות צרות ומתפתלות, שתענוג לשוטט בהן ולהתרשם מחנויות מקומיות המוכרות אמנות מקומית וממתקים שאופייניים לעיר, ובראשם המרציפן המשובח.

הידעת?

העיר התאומה של העיר טולדו היא צפת.

מה רואים ומה עושים בטולדו?

טולדו היא עיר מלאת קסם, בכל פינה יש כנסייה ובשעת הצהריים מתמלאים הכיכרות ובתי האוכל בתיירים ומצלמות. בין נקודת התצפית לחומות העיר זורם נהר הטאחו (Tajo), החובק את העיר העתיקה משלושה כיוונים. על הגדה ניתן לראות את שרידי המרחצאות הרומיים, ומהגבעה, שגובהה כ-450 מ’ מעל פני הים, ניבטים הבתים הבנויים אבן בצבע חום, הקתדרלה וצריחי הכנסיות, ומעל כולם מנצחת מצודת אלקסר עצומת הממדים.

לא ניתן לדבר על טולדו בלי לדבר על המרציפן שלה שנמכר בכל פינה (טולדו נחשבת כמולדת המרציפן – או לפחות כך חושבים בני העיר, לא אימתנו זאת היסטורית). כמובן שתפגשו בין רחובות העיר את הגיבור הבלתי מעורער של חבל לה מנצ’ה – דון קישוט, הוא יופיע בכל הצורות האפשרויות (פסלים, ציורים, בובות וכדומה).

מרציפן ודון קישוט – בני הלוויה הקבועים שלכם בסיור בטולדו (צילומים מקוריים)

סיורים מודרכים וסיורי יום בטולדו

טולדו היא יעד נהדר לצאת אליו לסיור יום, היא קרובה למדריד ומהווה שובר שגרה מבורך לטיול, ובשל כך יש תיירים רבים שבוחרים לצאת לסיורים מודרכים ממדריד לטולדו ליום שלם או אפילו למספר שעות. זו הזדמנות מעולה לחוות את היופי והתרבות הייחודים של טולדו, יחד עם המרציפן האגדי ועוד מגוון מאכלים מהמטבח המקומי. תוך כדי הסיור תזכו ללמוד על ההיסטוריה העשירה של העיירה ותגיעו לנקודות תצפית יפהפיות בליווי מדריך.

  • לאופציות והזמנת כרטיסים עם אפשרות ביטול לסיורי יום לטולדו לחצו כאן




5 אתרים מרכזיים בטולדו

מבצר אלקסר של טולדו (Alcázar of Toledo)

מבצר אלקסר ממוקם בנקודה הכי גבוהה בעיר ולכן הוא בולט לעין כמעט מכל נקודה בעיר. המקום קיים מהמאה השלישית, ובעבר נכבש ע”י מוסלמים ומכאן שמו: אלקסר – הארמון בערבית. המבצר שופץ ביסודיות וכיום הוא מאכסן את הספרייה הלאומית של קסטיליה-לה מנצ’ה ואת מוזיאון הנשק (Museo del Ejército). למי שלא מתעניין בתחום של כלי נשק – זה לא אחד מאתרי החובה של העיר – חלקו גם סגור לשיפוצים נכון להיום. שווה לבוא ולהביט מבחוץ.

  • כתובת: Calle Unión, s/n, 45001, טולדוספרד.
  • שעות פתיחה: כל ימות השבוע (מלבד יום רביעי) 11:00-17:00.
  • להזמנת סיורים למבצר אלקסר עם אפשרות ביטול חינם לחצו כאן.

מבצר אלקסר והעיר טולדו (צילום מקורי)

קתדרלת טולדו (Toledo Cathedral)

קתדרלת טולדו היא בסגנון גותי מובהק, עומדת על תילה החל מהמאה ה 13. בקתדרלה מצויים יותר מ750 חלונות ויטראז’ ממאה ה14 וה16, שנוצרו ע”י האמנים הטובים ביותר של ספרד, ומציגים משחקי אור יוצאי דופן המאפיינים את הקתדרלה. מוצג ייחודי נוסף הוא מזבח הבארוק של נרקיסו טומה, שמאופיין גם הוא במשחקי אור מרהיבים. הביקור בקתדרלה הוא חובה (למי שאין לו הגבלה דתית) – היא ייחודית מאוד ושונה. המדריך הקולי שמוצרף לביקור בתוכה עושה את החוויה לחוויה ייחודית שמאפשרת הצצה לעיצוב הייחודי שהתפתח בעיר ומאחד סגנונות רבים (השפעות יהודיות, מוסלמיות, ויזיגתיות, בארוק ואדריכלות גותית). מומלץ להקדיש ביקור בקתדרלה אורך כחצי שעה – שעה וחצי.

  • כתובת: Calle Cardenal Cisneros, 1, 45002, טולדוספרד
  • שעות פתיחה: ימים ב’-ש’ 10:00-18:00, יום ראשון 14:00-18:00. לאתר אינטרנט.
  • להזמנת סיורים לקתדרלת טולדו עם אפשרות ביטול חינם לחצו כאן

החזית המערבית של קתדרלת טולדו (צילום מקורי)

בית הכנסת “אל טרנסיטו” (Synagogue of El Transito)

בית הכנסת אל טרנסיטו הוקם במאה ה14 ע”י שמואל בן מאיר הלוי אבולעפיה, על שמו גם קרוי הרחוב – הרחוב של שמואל לוי. זהו אחד האתרים שהותירו אחריהם יהודי טולדו ומהעיצוב הפנימי של המבנה ניתן ללמוד על רמת עושרם של יהודי העיר. לאחר גירוש יהודי ספרד הועבר הבית לידי הממסד הנוצרי והפך לכנסייה שנשאה את השם “El Transito de Nuestra Señora”. בשנת 1877 הכריזה ממשלת ספרד על האתר כאתר מורשת לאומי וכיום הוא משמש כמוזיאון היסטורי לתולדות יהודי טולדו ויהדות ספרד.

בית הכנסת סנטה מריה לה בלנקה (Synagogue of Santa María la Blanca)

בית הכנסת אבן שושן, הקרוי היום סנטה מריה לה בלנקה (“מריה הלבנה הקדושה”), הינו אחד משני בתי הכנסת האחרונים שנותרו בטולדו. בית הכנסת נוסד על ידי דון יוסף אבן שושן במאה ה13. הוא נחשב לבית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעדיין עומד על תילו. בית הכנסת הזה מהווה סמל לדו קיום מימי הביניים וזאת מכיוון והוא נבנה תחת הממלכה הנוצרית של קסטיליה, ע”י אדריכלים אסלאמיים, לשימוש יהודים. המבנה שימש כבית הכנסת המרכזי של יהודי טולדו עד למאה ה-14, אז הוא הפך לכנסייה ונמצא בבעלות הכנסייה הקתולית עד היום. לכן, מעל מיקומו של ארון הקודש תלוי צלב גדול.

  • כתובת: Calle de los Reyes Católicos, 4, 45002, טולדוספרד
  • שעות פתיחה: כל ימות השבוע, 10:00-17:45
  • להזמנת סיורים לבית הכנסת סנטה מריה לה בלנקה עם אפשרות ביטול חינם לחצו כאן

ארון הקודש וצלב גדול תלוי מעליו (צילום: Zarateman,רישיון)

ביתו של הצייר אל גרקו (El Greco Museum)

אל גרקו הוא השם שבו התפרסם הצייר, הפסל והאדריכל היווני, דומניקוס תאוטוקופולוס, שאת רוב פעלו האמנותי עשה באיטליה ובספרד בעיר טולדו. אל גרקו התמקד בעיקר בקישוטי מזבח ודיוקנאות. רבות מיצירותיו מוצגות במוזיאון הפראדו שבמדריד. ניתן לבקר בביתו של הצייר ובמוזיאון בקרבת מקום המכיל עבודות חשובות של הצייר, ובהן תמונות ישו ושנים עשר השליחים. המוזיאון בבעלות משרד התרבות והתערוכה משתנה אחת לשנה. כמו כן קיימת נגישות גבוהה לבעלי מוגבלויות פיזיות ובעיות שמיעה. למי שמעוניין להציץ בעבודתיו של הצייר הייחודי אך לא מעוניין ללכת למוזיאון שלו – אפשר להסתפק בהצצה באוסף הציורים של אל גרקו שנמצא בתוך הקתדרלה.

  • כתובת: Paseo del Tránsito, s/n, 45002, טולדוספרד. לאתר אינטרנט.
  • שעות פתיחה: 1 במרץ עד 31 באוקטובר – ימים ג’-ש’ 9:30-19:30, יום ראשון וערבי חג 10:00-15:00.
  • 1 בנובמבר עד 28 בפברואר – ימים ג’-ש’ 9:30-18:00, ימים ראשון וערבי חג 10:00-15:00.
  • להזמנת סיורים לביתו של הצייר אל גרקו עם אפשרות ביטול חינם לחצו כאן

תיירים מתחילים את הסיור בעיר העתיקה של טולדו וציור רחוב המתאר
את עלילות דון קישוט בפאלסה דה אסקובר (צילום מקורי)

אתרים נוספים בעיר:

  • פאלסה דה אסקובר – הכיכר המרכזית של העיר העתיקה (שם גם תמצאו את תחנת המידע לתיירים).
  • מוזיאון טאלר דה מורו (Taller del Moro)
  • מוזיאון ובית החולים טברה (Museo Hospital de Tavera)
  • מוזיאון סנטה קרוז (Museo de Santa Cruz)

לינה בטולדו

חלק גדול מן המבקרים הלנים בטולדו יבחרו לעשות זאת באזור מרכז העיר וזאת בזכות המיקום המרכזי, הקרבה לאטרקציות והמסעדות הרבות באזור זה. בין המלונות המומלצים ניתן למצוא את מלון Hotel Cigarral el Bosque הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. למחפשים מלון עם תמורה טובה לכספם אנו ממליצים ללון ב Hotel Santa Isabel. אופציה נוספת היא ללון בדירה מרווחת כמו Casa Palacio Rodrigo de la Fuente by Príncipe David – Seis Apartamentos de Lujo –
. שימו לב כי בתקופת קיץ המלונות רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. למתלבטים, ניתן למצוא בקישור הזה מקומות לינה עם אפשרות ביטול. בנוסף, בטולדו יש לא מעט מלונות קטנים ומומלצים המתמחים באורחים שמגיעים ללילה אחד או שניים באזור. (ראה עוד תחת מלונות בטולדו)

שאלות ותשובות נפוצות על העיר טולדו

הביקור בטולדו מומלץ למי שנמצא במדריד ומחפש לצאת ממנה ליום-יומיים טיול, זו הזדמנות לחוות עיירה שקפאה בזמן וללמוד על ההיסטוריה העשירה של המקום ושל הקהילה היהודית שחיה שם לפני גירוש ספרד.

העונות המומלצות ביותר להגיע לטולדו הן במהלך האביב (אפריל - יוני) ובסתיו (ספטמבר -נובמבר). כמובן שאפשר לכוון גם לביקור בעיירה בחודשי הקיץ יולי אוגוסט אבל כדאי לקחת בחשבון את החום ואת העומס התיירותי הצפוי.

כדאי להקדיש לביקור בעיירה בין יום ליום וחצי על מנת להגיע אל כל האתרים ההיסטוריים היחודיים שבה, יחד עם זמן שוטטות בעיירה שהשתמרה בצורה מרתקת ויוצאת דופן מימי הביניים. רבים משלבים את הטיול לטולדו כחלק מהטיול שלהם במדריד, שנמצאת שעה וחצי נסיעה ברכבת מטולדו. כדאי לקחת בחשבון שיש בה הליכה רבה לאורך היום.

ניתן להגיע מקסטיליה לטולדו בספרד באמצעות רכב שכור או תחבורה ציבורית.

בהגעה מקסטיליה ברכב שכור, ניתן להזמין רכב שכור בקסטיליה במדריד בלינק זה או בלינק זה. מומלץ למי שמתכנן לשכור רכב לא רק להגעה לטולדו בספרד , אלא לטיול ארוך או רחב יותר באזור. הכבישים המקשרים לעיר הם A42 ו AP41, זמן הנסיעה הממוצע (ממדריד) הוא שעה. ישנו חניון גדול ונוח ליד תחנת הרכבת והוא מאפשר הליכה רגילית לעיר העתיקה. למי שלא מעוניין לטפס ברגל את המדרגות או את העלייה לצוק למעלה אפשר לקחת הסעה, אוטובוס תיירים ו/או רכבת חשמלית קטנה בתשלום (ראה עוד תחת השכרת רכב במדריד וקסטיליה והשכרת רכב בספרד)

ניתן להגיע מקסטיליה לטולדו בספרד גם באמצעות תחבורה ציבורית. להשוואת מחירים לנסיעה בתחבורה ציבורית אפשר להיכנס לאתר זה שמשווה בין כל אמצעי התחבורה מבחינת מחיר וגם מבחינת משך נסיעה או לאתר זה שמשווה בין מחירי אוטובוסים. בהגעה ברכבת, התחנה הקרובה ביותר היא Toledo, רכבת AVANT יוצאת מתחנת Atocha שבמדריד, זמן הנסיעה 30 דקות (ראו עוד תחת רכבות בספרד). עדיף להזמין כרטיסים מראש (במיוחד בעונת השיא) ניתן לעשות זאת בלינק זה . הרכבת עוצרת בכניסה לעיר העתיקה (התחנה יפיפיה ובנויה בסגנון הכל כך ייחודי לאזור) ומשם אפשר או ללכת ברגל (עלייה של ק”מ) או להמשיך עם אוטובוס (קו 61 או אוטובוס תיירים מיוחד Toledo City Tour) לכיכר סוכודבר (Plaza Zocodever) במרכז העיר העתיקה.

חלק מהמבקרים בוחרים לקחת סיורי יום מודרכים כדי ללמוד על המקום תוך כדי השוטטות ולחוות באופן מלא את טולדו ואת ההיסטוריה שמהווה חלק בלתי נפרד ממנה. ישנם אופציות רבות לסיורי הליכה בעיר, יחד עם כניסה לכל האתרים המעניינים והסבר של מדריך צמוד לאורך היום. בנוסף, אחת האופציות הפופלאריות שיש היא יציאה ממדריד בסיור יום מאורגן שייקח אתכם לכל המקומות המרכזיים בטולדו ויאפשר לכם זמן שוטטות חופשי על מנת להכיר את עיירה המקסימה הזו בעצמכם.

  • להזמנת סיורים מודרכים בטולדו לחצו כאן
  • להזמנת טיולי יום אל טולדו עם אפשרות ביטול לחצו כאן

טולדו היא לא מקום מומלץ לשופינג, כן אפשר למצוא בה חנויות מזכרות ברוח העיירה, עם מגוון של קרמיקות, חרבות, וכמובן מרציפנים. אבל אין ספק שהיא לא תחרות למלכת השופינג הבלתי מעורערת, הלוא היא מדריד.

  • לעוד מידע על שופינג במדריד מוזמנים לקרוא כאן.




המלצות "הכל על"

  • מומלץ להשקיע בין חצי יום ליום וחצי בעיר (תלוי כמה אתם מתכננים להיכנס לאתרים השונים), יש לא מעט אתרים ובשעות הערב העיר מוארת ומקבלת גוון קצת אחר. מכיוון ומדובר בחצי שעה-שעה נסיעה (תלוי באמצעי הנסיעה) ממדריד ניתן לעזוב בשעה מאוחרת יחסית (רכבת אחרונה יוצאת בערך ב21:30).
  • מעבר לשני בתי הכנסת הקיימים בעיר, יש הרבה היסטוריה יהודית בעיר ויהודים מפורסמים רבים גדלו ופעלו בעיר: שמואל הנגיד, יהודה הלוי, אברהם בן מאיר אבן עזרא, רבי מאיר הלוי ובן משפחתו יעקב בן אשר.
  • ליד טולדו (כשעה נסיעה ברכב פרטי) ישנו אתר פחות מוכר לתייר הישראלי – שנקרא מונטס דה טולדו. אזור זה כולל שמורת טבע ייחודית שמאפשרת תצפית על חזירי בר, עופות דורסים, איילים וכדומה. בשמורה זו יש גם אפשרות לשכור סיור מודרך. זו אופציה יפה לשילוב עם ביקור בעיר.
  • ניתן להגיע ברכב שכור או ברכבת. מכיוון ומדובר ברכבת מהירה, ללא עצירות, והיא מומלצת מאוד למרות שבניגוד לרוב הערים האירופיות טולדו מאוד נוחה מבחינת כבישי העיר והחניה בעיר.
  • לדעתנו ההגעה המומלצת ממדריד לטולדו וחזרה היא ברכבת המהירה והנוחה. חשוב להזמין כרטיסים מראש מכיוון שזה קו זה פופלארי מאוד ולא פעם הרכבת מלאה – המקומות מסומנים ולא פעם למאחרים להזמין יהיה קושי במציאת מושבים זוגיים צמודים.
  • בכיכר המרכזית של העיר העתיקה (כיכר סקודובר) ובתחנת הרכבת של טולדו פועלות לשכות התיירות, בהן ניתן להצטייד במפת העיר ולקבל סקירה על האתרים המומלצים לביקור.

המלצות של גולשים על טולדו

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – מדריד למטיילים – Madrid for travelers:

  • אפשרי לבקר בטולדו לבד . לקחת אוטובוס שמגיע עד לשם ועושים סיור רגלי . בעקרון העיר היא עיר עתיקה שחיו בה יהודי ספרד. העיר היא סמטאות עתיקות . בית הכנסת הפך למוזיאון בו מוצגים הפרטים של יהדות ספרד .
  • טולדו הנקראת *ירושלים ד’ספרד* מהממת ביופיה עשירה בהיסטוריה. מומלץ מאד.
  • ממי שאוהב היסטוריה רצוי הדרכה .בכל אופן כדאי להגיע טולדו יפה מיוחד מוקפת נהר בנויה על הר יש רכבת כמו בפרקים שמקיפה את העירותוך כדי נהנים ממראה העיר המיוחדת מומלץ אני ביקרתי פעמיים.
  • לינו לרכבת חזרה מטולדו עכשיו. בזבוז זמן וכסף. שלא לדבר על הרגליים שהלכו עם כל העליות. תחסכו לכם.
  • טולדו יפהפיה. אמנם הרבה ללכת, אבל לדעתי היא מיוחדת במינה.
  • הייתי לפני 3 ימים טולדו מדהימה מהממת מיוחדת ומאוד מאד מרגשת צריך לקחת סיור מודרך לשמוע את ההיסטוריה והסיפורים על יהודי טולדו וגירוש ספרד ובכלל.
  • לדעתי טולדו היא פנינה אמיתית! בעיניי היא must אבל כמובן צריך להכין שיעורי בית לפני שמגיעים.
  • כשמגיעים לטולדו בכיכר המרכזית קונים כרטיסים לרכבת שמסיירת מסביב לעיר.ישנן אוזניות עם תרגום לעברית.5.5 יורו לאדם.אחכ תלכו למוזיאון היהודי.תטיילו בסימטאות.המסעדות לא ברמה.מספיקות 5 שעות לשהיה בטולדו
  • גם אנחנו היינו בלי הדרכה ובאמת לא ממש נהנינו למרות שהעיר מאוד יפה. כנראה שבאמת חובה לעשות את טולדו עם הדרכה.
  • צריך לעשות שיעורי בית לפני שנוסעים לטולדו, זה לא מדריד… ואין דם שופינג. טולדו זה היסטוריה בעיקר. אנחנו היינו בלי הדרכה, לקחנו בהתחלה את הרכבת שמסבירים בה על כל המקומות ואח”כ הסתובבנו רגלית. למי שמחפש שופינג, זה לא המקום.
  • היה נחמד לצאת ממדריד וטולדו יפהפייה. הנסיעה ברכבת נמשכת כחצי שעה וחשוב להזמין מקום מראש, הלוך וחזור (אין צורך להדפיס. אפשר להציג את הכרטיסים בטלפון). תחנת הרכבת בעיר יפהפייה וביציאה ממנה יש אוטובוס תיירים עם הדרכה מוקלטת בעברית. לחובבי המרציפן העיר היא גן עדן.
  • תסדרו שיהיה לכם זמן לצאת לטולדו. היינו שם היום וזו עיר מדהימה. הולכים ברחוב ומרגישים כאילו חוזרים למאה ה- 13… הקתדרלה שם – נפלה לי הלסת. בחיים לא ראיתי דבר כזה, שמה את זו של ברצלונה ולונדון בכיס הקטן. כדאי לקחת רכבת- חצי שעה לכל כיוון, לקחת מונית או אוטובוס לכיכר המרכזית. יש שם מרכז תיירות, לקחת מפה ולהתחיל ללכת. העיר כולה עליות ומורדות אז כדאי להצטייד בנעליים טובות. כשמגיעים לאתר הראשון, כדאי לשלם 9€ לכניסה ל- 7 אתרים, ללא הקתדרלה, שאותה משלמים בנפרד. דרך אגב, לקתדרלה תשאירו הרבה זמן. אם אתם אוהבים, קחו אודיו כלול בתשלום (10€) ופשוט תהנו!
  • החלטנו באופן לא מתוכנן לנסוע לטולדו. הצטרפנו לקבוצה של המדריך שרון מחברת “Hola שלום”. הסיור היה נחמד ומעניין. העיר מאוד יפה. לטעמי היה בו הרבה יותר מדי אלמנט של מריחת זמן. אפשר היה בהחלט לעשות אותו לבד ובחצי מהזמן. הסיור נמשך משעה 9:30 (התכנסות) ועד 17:30 (פיזור). ביקרנו בגשר סן מרטין המכונה גשר היהודים, בתצוגת תכלית של פרזול חרבות, ערכנו תצפית על העיר העתיקה של טולדו, ביקרנו בעיר העתיקה, בביה”כ, במוזיאון היהודי וטעמנו מעט גבינת מנצ’גו ויין. בצהריים היו לנו שעתיים חופשיות אותן ניצלנו לטיול קצר בסמטאות ולארוחת צהריים במסעדה מקומית ובינונית לאללה.
  • נסעתי לטיול המאורגן בטולדו. את הסיור רכשתי דרך חברת art turisam הנהדרת מומלץ ביותר! טולדו עיר מדהימה ביופי עם קשר הדוק להסטורית יהודי ספרד. לא לפספס בשום אופן.
  • כשנוסעים לטולדו עולים בתחנת atucha. באיזו תחנה יורדים כדי לעלות לאוטובוס שמגיע לטולדו?
    • Atocha זאת התחנת רכבת המרכזית שלהם. משם לוקחים רכבת לטולדו ויורדים בעיר עצמה.
    • מגיעים לטולדו ולוקחים קו 61 למרכז. הרכבת לטולדו זה ישיר עם תחנה אחת בלבד.
    • אפשר גם ללכת ברגל או לקחת אוטובוס בטולדו. יש רק תחנה אחת.
    • בעיקרון צריך להגיע לתחנה מרכזית במטרו- פלזה אליפטיקה. בתוך התחנה עולים למעלה. לקומת האוטובוסים. יש אוטובוס לטולדו של חברת alsa. יש שם מכונה אוטומטית לרכישת כרטיסים. ( עלה כ 10 יורו הלוך חזור לאדם) נוסעים כ 45 דקות. יוצאים בטולדו בתחנה החוצה, יש סימון פס סגול על המדרכה שמוביל למדרגות נעות (עולים בכמה כאלה עד לעיר למעלה) ומגיעים לכיכר המרכזית של העיר.
  • טיול יום אחד מאורגן לטולדו ממדריד, כמה אמור לעלות לזוג?
    • המחיר הוא 55-50. בגדול, מה שהסיור מתרכז בו זה היסטוריית יהודי ספרד שגורשו משם. אני מאוד נהנתי מהסיור.
  • היום ביקרנו בטולדו- מקום מ-ה-מ-ם! אווירה נעימה והמזג אוויר היה מעולה! נסענו באוטובוס ישיר מתחנת מטרו plaza elíptica 19.68 יורו הלוך חזור ל- 2 אנשים. נסיעה של כ- 40 דק. הגענו לתחנת האוטובוס בטולדו משם יש ללכת מעט ברגל (כ- 10 דק) על מנת להגיע לעיר עצמה. קתדרלה מהממת (כניסה 10 יורו לאדם), בית הכנסת שלמעשה הוא מן מוזיאון (כניסה 3 יורו לאדם) ומלא כנסיות שפחות עניינו אותנו. עלינו לסיור ברכבת תיירים (מומלץ) שזה סיבוב של 45 דקות כולל עצירה בתצפית על כל טולדו. **שימו לב שאתם עולים לרכבת שיש הסבר בעברית!
    חנויות של מזכרות – קרמיקה, חרבות וכו׳. מרציפנים. מלא בתי קפה. אם התעייפתם ואין לכם כוח לחזור מאזור הרובע היהודי חזרה לכיכר המרכזית קחו קו 12 אשר לוקח אותכם חזרה לכיכר או לתחנת האוטובוס למדריד (תשימו לב באיזו תחנה לרדת לפי השם – יש צג באוטובוס). תהנו!

אוטובס התיירים של טולדו – אחת הדרכים לטפס אל העיר (צילום מקורי)

תחנת הרכבת של טולדו – אחת הדרכים הנוחות ביותר להגיע אל העיר ואתר בפני עצמו (צילום מקורי)

מידע שימושי

שעות פתיחה

קתדרלת טולדו: שעות פתיחה: ימים שני-שבת 10:00-18:00, יום ראשון 14:00-18:00.

מבצר אלקסר: כל ימות השבוע (מלבד יום רביעי) 11:00-17:00.

כתובת

Toledo, Spain

אתר רשמי
הגעה
directions_car
רכב

הכבישים המקשרים לעיר הם A42 ו AP41, זמן הנסיעה הממוצע (ממדריד) הוא שעה. ישנו חניון גדול ונוח ליד תחנת הרכבת והוא מאפשר הליכה רגילית לעיר העתיקה. למי שלא מעוניין לטפס ברגל את המדרגות או את העלייה לצוק למעלה אפשר לקחת הסעה, אוטובוס תיירים ו/או רכבת חשמלית קטנה בתשלום (ראה עוד תחת השכרת רכב במדריד וקסטיליה והשכרת רכב בספרד)

directions_subway

רכבת

התחנה הקרובה ביותר היא Toledo, רכבת AVANT יוצאת מתחנת Atocha שבמדריד, זמן הנסיעה 30 דקות (ראה עוד תחת רכבות בספרד). עדיף להזמין כרטיסים מראש (במיוחד בעונת השיא) ניתן לעשות זאת כאן או בתחנת הרכבת. הרכבת עוצרת בכניסה לעיר העתיקה (התחנה יפיפיה ובנויה בסגנון הכל כך ייחודי לאזור) ומשם אפשר או ללכת ברגל (עלייה של ק”מ) או להמשיך עם אוטובוס (קו 61 או אוטובוס תיירים מיוחד Toledo City Tour) לכיכר סוכודבר (Plaza Zocodever) במרכז העיר העתיקה ולהתחיל לטייל – הירידה לתחנת הרכבת יותר קלה.

מי שהתעניין בעמוד זה אולי יתעניין גם ב: